+38(044)287-72-11 info@cedos.org.ua
на головну CEDOS
14 липня 2015
 

Протягом травня-червня 2015 не відбулося значних законодавчих змін, які б розширювали права внутрішньо переміщених осіб, проте ряд важливих нормативно-правових актів перебувають на стадії розробки або вже пройшли перше читання в парламенті.

Серед вже впроваджених змін варто виділити повноцінний запуск електронної системи пропуску в зоні АТО, яка працювала у тестовому режимі ще з 20 березня. Порядок перетину лінії зіткнення врегульовано оновленою редакцією Тичасового порядку контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей. Пропуск здійснюється по 6 дорожніх коридорах через 7 контрольно-пропускних пунктів.

Для отримання дозволу потрібно подати заяву звичайною чи електронною поштою або заповнити бланк у Координаційних центрах. У заяві потрібно вказати маршрут переміщення, а також додати копію документа, що посвідчує особу, копію документу, що підтверджує мету виїзду на неконтрольовану територію, копію свідоцтва про народження дитини, яка перетинає лінію зіткнення. Дозвіл надається протягом 10 діб для одноразового або багаторазового (протягом року) використання. У разі явної загрози життю та здоров'ю людини перетин лінії зіткнення можливий без дозволу.

Положенням також врегульовано порядок перевезення вантажів автомобільним та залізничним транспортом та його перевірки. Тимчасовим положенням визначено перелік та кількість особистих речей, які дозволено перевозити без оформлення спеціального дозволу, а для гуманітарних вантажів встановлено спрощений порядок.

14 травня було внесено зміни в ряд законів, які дозволили дітям, зареєстрованим як внутрішньо переміщені особи, отримувати державну цільову підтримку для здобуття професійно-технічної освіти у державних та комунальних навчальних закладах. Передбачається, що детальний порядок та умови надання державної цільової підтримки для здобуття професійно-технічної освіти буде визначено Кабінетом Міністрів України.

У першому читанні прийнято закон № 2166 «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». У разі його остаточного ухвалення буде спрощено та прискорено надання внутрішньо переміщеним особам публічних послуг щодо працевлаштування, отримання статусу безробітного, відновлення документів, скасовано залежність переселенців від реєстрації місця проживання, посилено правовий захист осіб, які проживали без реєстрації на тимчасово окупованих територіях, а також осіб без громадянства та іноземних громадян, що мають право постійно проживати на території України.

11 червня 2014 року Кабінет Міністрів прийняв рішення (розпорядження КМУ № 588-р) щодо розв’язання проблем, пов’язаних із соціальним захистом внутрішньо переміщених осіб, відновлення всіх соціальних виплат та надання допомоги у працевлаштуванні.

Розроблено проект урядового рішення щодо затвердження Програми працевлаштування та профнавчання ВПО на 2015-2016 роки, яка повинна забезпечити зайнятість та підвищити конкурентоспроможність на ринку праці ВПО шляхом профпідготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, розробка територіальних програм з працевлаштування, впровадження спільних з міжнародними донорами проектів, залучення ВПО до громадських робіт, розробки механізму стимулювання роботодавців тощо.

Міністерство соціальної політики розробило проект урядового рішення щодо затвердження Програми працевлаштування та професійного навчання ВПО на 2015-2016 роки. Метою Програми є забезпечення зайнятості та підвищення конкурентоспроможності на ринку праці ВПО шляхом профпідготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації.

Анонсовано реформу державної служби зайнятості. Одним із головних факторів, що підштовхнув Міністерство соціальної політики до реформування, була поява у зв’язку з конфліктом на Донбасі 1,2 млн незайнятих громадян. Криза показала, що Державна служба зайнятості не здатна ефективно відповідати на виклики часу та регулювати ринок праці в таких умовах. Планується створення Національного агентства зайнятості. На сьогодні будь-які програмні документи запланованої реформи відсутні.

Верховна Рада так і не прийняла законопроект № 2167, яким передбачається поруч із деякими технічними правками можливість відшкодовувати шкоду, завдану майну ВПО:

“У випадку завдання шкоди майну внутрішньо переміщеної особи, що було залишене нею на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснено внутрішнє переміщення у зв’язку з обставинами, визначеними у статті 1 цього Закону, вона має право на відшкодування шкоди та компенсацію вартості такого майна відповідно до Конституції, законів України та міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України."

На жаль, цей законопроект є всього лише декларацією про наміри відшкодовувати пошкоджене майно ВПО. В ньому відсутні будь-які, навіть приблизні, розрахунки вартості відшкодування майна. Автори в пояснювальній записці зазначають, що “Реалізація проекту не призведе до зміни видаткової чи дохідної частини Державного бюджету України на 2015 рік” але не зазначають, які витрати потрібні будуть з бюджету в середньостроковій перспективі. Відповідні розрахунки має провести Кабінет Міністрів України і оформити додатковим нормативним актом.

Щоб вже зараз уникнути спекулювання на даному питанні, потрібно максимально публічно розробити:

  • Формулу для оцінки пошкодженого майна та загальну оцінку потреб для такої програми. Необхідно передбачити значну частку фінансування таких потреб, залучивши зовнішні, донорські ресурси;

  • механізм використання відшкодованих ВПО коштів лише на певні цільові програми: придбання власного житла, інвестиції у власний бізнес чи на інші соціальні потреби. Це дозволить уникнути розпорошення цих коштів на другорядні потреби. Тут доцільно згадати про необхідність відповідної цільової програми державного житлового будівництва, аби кошти, які надходитимуть від ВПО, стали повноцінною інвестицією. При залученні даних коштів та коштів від гуманітарних організацій така програма могла б покрити потреби частини ВПО, яким потрібне житло.

Також відхилено законопроект № 1835 ’’Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення реалізації конституційних прав внутрішньо переміщених осіб’’, який також передбачав розширення прав ВПО та ряд пільг, наприклад, першочергове надання житла, спрощений порядок працевлаштування на державну службу, звільнення від сплати деяких мит.

Матеріал є об'єктом інтелектуальної власності.
Копіювання та поширення дозволяється тільки зі згадкою першоджерела не нижче другого абзацу, без зміни змісту публікації, видалення авторства та логотипу CEDOS
Детальніше Сховати