Пошук

+38 (044) 338-89-04
info@cedos.org.ua
9:00 - 18:00
Mobile Menu

Державне фінансування підготовки кадрів у вищій освіті: досвід та виклики

Звіт

"Порядок формування та розміщення державних замовлень на поставку продукції для державних потреб і контролю за їх виконанням" - згідно з документом із такою назвою донедавна відбувався розподіл бюджетних місць між університетами в Україні. У 2012 році назви документів дещо змінилась, однак принцип так званого державного замовлення залишився тим самим. Вже давно не існує ані планової економіки, ані розподілу випускників на виробництва, однак система, за якою держава фінансує підготовку фахівців у вищих навчальних закладах, продовжує функціонувати за старими механізмами та практиками, які жодним чином не забезпечують сучасних потреб.

За даними НДІ соціально-трудових відносин Мінсоцполітики, у 2007 році 25-80% випускників в залежності від спеціальності планували своє працевлаштування частково або ж повністю без прив’язки до здобутого фаху. За таких умов потреба докорінних змін є більш ніж нагальною.

Йдеться про моделювання системи, яка створить умови для більш ефективного розподілу державних витрат за умов обмежених ресурсів, тобто першочергове фінансування потужніших університетів, які можуть випускати конкурентоспроможних спеціалістів, здатних до різного роду мобільності на ринку праці, який стає дедалі динамічнішим.

Автори цього дослідження свідомі чималої кількості обмежень, які не дозволяють наблизитись до повноцінного та всебічного аналізу цієї теми.

Насамперед, йдеться про відсутність загальної стратегії розвитку вищої освіти. Стратегії, яка описує цілі та контрольні точки на шляху до них; необхідні або принаймні бажані політичні та економічні умови; механізми пошуку та досягнення суспільного консенсусу довкола змін; категорії населення та учасників процесу, які виграють від змін, та тих, хто від них втратить; міжнародний контекст. Лише за умови наявності цих та інших наріжних каменів бачення майбутнього розвитку вищої освіти можна говорити про можливість повноцінного моделювання змін державного фінансування підготовки кадрів.

Іншим чинником, який суттєво обмежує дослідницьке поле, є брак статистичних даних з найрізноманітніших питань. Ця проблема закорінена в застарілому змісті та механізмах статистичної звітності, які функціонують у системі вищої освіти. Також свій відбиток накладає загальна культура закритості вищих навчальних закладів.

У цьому звіті фахівці Центру дослідження суспільства спробували показати слабкі сторони чинної системи як в теорії, так і на практиці, опитали учасників формування та розподілу обсягів державного замовлення, показали основні тенденції та зміни у структурі державних витрат на підготовку кадрів, дослідили досвід та практики фінансування підготовки кадрів у кількох інших країнах та запропонували відправні пункти для формування альтернативної моделі. В окремому розділі цього звіту зібрані критичні відгуки міжнародних дослідників у сфері вищої освіти, котрі добре обізнані з українськими та закордонними практиками щодо запропонованих авторами цього звіту ідей.

 

Читати далі

26 грудня 2014

Аналіз політики інтеграції біженців та осіб, які потребують додаткового захисту

В Україні нещодавно вперше заговорили про необхідність впровадження окремих програм для переміщених осіб у зв’язку з конфліктом на сході, але все ще ні слова про інші чутливі категорії, такі як біженці та мігранти. ЦДС провів аналіз вітчизняного та іноземного законодавства та сучасних підходів до розуміння інтеграції біженців.

Андрій Солодько

17 січня 2017

Соціально-економічні фактори у нерівності результатів навчання у середній школі

Опитування учасників ЗНО-2016, у якому взяли участь десятки тисяч випускників шкіл, дозволило вперше оцінити вплив соціально-економічних чинників на навчальні досягнення.

Ірина Когут, Ігор Самохін

1 вересня 2020

Конспект онлайн-дискусії «Трансформація дозвілля: міленіали, прекарність, діджиталізаціяі»

27 серпня аналітичний центр Cedos провів онлайн-дискусію у рамках проєкту дослідження дозвілля молоді в Україні. На ній ми говорили про те, як змінюється уявлення про дозвілля і вільний час у ХХІ столітті. Публікуємо короткий конспект із ключовими тезами наших спікерок і спікерів.

Юлія Кабанець

1 квітня 2016

Українці просять притулок у ЄС: справді біженці чи економічні мігранти?

У яких країнах ЄС українці просять притулок? За рахунок яких категорій зросла кількість шукачів притулку з України в ЄС? Чому українці отримують відмови? Хто з українців потенційно має право на статус біженця чи отримання інших форм захисту?

Анастасія Фітісова, Андрій Солодько

Матеріал є об'єктом інтелектуальної власності.
Копіювання та поширення дозволяється тільки зі згадкою першоджерела не нижче другого абзацу, без зміни змісту публікації, видалення авторства та логотипу CEDOS
Детальніше Сховати