Пошук

+38 (044) 338-89-04
info@cedos.org.ua
9:00 - 18:00
Mobile Menu

Державне фінансування підготовки кадрів у вищій освіті: досвід та виклики

Звіт

"Порядок формування та розміщення державних замовлень на поставку продукції для державних потреб і контролю за їх виконанням" - згідно з документом із такою назвою донедавна відбувався розподіл бюджетних місць між університетами в Україні. У 2012 році назви документів дещо змінилась, однак принцип так званого державного замовлення залишився тим самим. Вже давно не існує ані планової економіки, ані розподілу випускників на виробництва, однак система, за якою держава фінансує підготовку фахівців у вищих навчальних закладах, продовжує функціонувати за старими механізмами та практиками, які жодним чином не забезпечують сучасних потреб.

За даними НДІ соціально-трудових відносин Мінсоцполітики, у 2007 році 25-80% випускників в залежності від спеціальності планували своє працевлаштування частково або ж повністю без прив’язки до здобутого фаху. За таких умов потреба докорінних змін є більш ніж нагальною.

Йдеться про моделювання системи, яка створить умови для більш ефективного розподілу державних витрат за умов обмежених ресурсів, тобто першочергове фінансування потужніших університетів, які можуть випускати конкурентоспроможних спеціалістів, здатних до різного роду мобільності на ринку праці, який стає дедалі динамічнішим.

Автори цього дослідження свідомі чималої кількості обмежень, які не дозволяють наблизитись до повноцінного та всебічного аналізу цієї теми.

Насамперед, йдеться про відсутність загальної стратегії розвитку вищої освіти. Стратегії, яка описує цілі та контрольні точки на шляху до них; необхідні або принаймні бажані політичні та економічні умови; механізми пошуку та досягнення суспільного консенсусу довкола змін; категорії населення та учасників процесу, які виграють від змін, та тих, хто від них втратить; міжнародний контекст. Лише за умови наявності цих та інших наріжних каменів бачення майбутнього розвитку вищої освіти можна говорити про можливість повноцінного моделювання змін державного фінансування підготовки кадрів.

Іншим чинником, який суттєво обмежує дослідницьке поле, є брак статистичних даних з найрізноманітніших питань. Ця проблема закорінена в застарілому змісті та механізмах статистичної звітності, які функціонують у системі вищої освіти. Також свій відбиток накладає загальна культура закритості вищих навчальних закладів.

У цьому звіті фахівці Центру дослідження суспільства спробували показати слабкі сторони чинної системи як в теорії, так і на практиці, опитали учасників формування та розподілу обсягів державного замовлення, показали основні тенденції та зміни у структурі державних витрат на підготовку кадрів, дослідили досвід та практики фінансування підготовки кадрів у кількох інших країнах та запропонували відправні пункти для формування альтернативної моделі. В окремому розділі цього звіту зібрані критичні відгуки міжнародних дослідників у сфері вищої освіти, котрі добре обізнані з українськими та закордонними практиками щодо запропонованих авторами цього звіту ідей.

 

Читати далі

30 листопада 2015

Моніторинг доступу до офіційної документації на сайтах державних ВНЗ

1 вересня 2014 року набрав чинності новий Закон “Про вищу освіту”. Згідно з цим документом, на офіційних веб-сайтах ВНЗ має бути опублікований певний перелік документів. Як університети виконують цю вимогу?

Марія Куделя, Тетяна Жерьобкіна

26 грудня 2015

Бюджет освіти та науки 2016: що прийняли депутати

Проект Державного бюджету на 2016 рік викликав у Верховній Раді досить бурхливу реакцію депутатів. Зокрема, його освітня частина після обговорення у профільному Комітеті ВР не знайшла підтримки — проект було вирішено відправити в уряд на доопрацювання. Ми проаналізували прийнятий Бюджет, а також подаємо порівняльну таблицю видатків на освіту та науку 2013-2016 років для того, щоб охочі могли зробити власний аналіз.

Ірина Когут, Єгор Стадний

21 грудня 2015

Вибір без вибору: моніторинг вибіркових курсів у державних вишах

Ми проаналізували, наскільки державні та комунальні університети забезпечують право студентів на вибіркові дисципліни, виокремили проблеми, з якими стикалися ВНЗ, та деякі успішні практики.

Аліса Безман, Мар’яна Кавценюк, Марія Куделя, Тетяна Жерьобкіна, Єгор Стадний

19 лютого 2020

Мапування точок входу громадян_ок до процесу розробки політик у Києві. Виклики і можливості залучення жител_ьок у Києві

Мета цього дослідження – виявити можливості і перешкоди залучення громадянок і громадян на різних етапах розробки і прийняття рішень органами публічної влади у Києві. Для ілюстрації результатів дослідження було розглянуто два приклади: прийняття рішення щодо реконструкції Контрактової площі, а також прийняття рішення про бюджет Києва.

Іван Вербицький

Матеріал є об'єктом інтелектуальної власності.
Копіювання та поширення дозволяється тільки зі згадкою першоджерела не нижче другого абзацу, без зміни змісту публікації, видалення авторства та логотипу CEDOS
Детальніше Сховати