Пошук

+38 (044) 338-89-04
info@cedos.org.ua
9:00 - 18:00
Mobile Menu

Навчальне навантаження вчителів в Україні та країнах Європи

В Україні навантаження педагогічних працівників у середній школі вираховується в академічних годинах і становить 18 годин при 36-годинному робочому тижні, або 630 годин при 35-тижневому навчальному році. У ці 18 академічних годин включається лише “горлові” години, тобто проведення уроків. Решта робочого часу вчителя поділяється між методичною роботою, підготовкою до занять, перевіркою зошитів, виконанням обов’язків класного керівника, наглядом за учнями під час перерви, спілкуванням з батьками учнів, участю у засіданнях педагогічних рад, директорських нарад тощо. Лише деякі види роботи оплачуються додатково у вигляді надбавок до заробітної плати, зокрема, за класне керівництво надбавка становить 20-25%, за перевірку зошитів – 10-20% (зазвичай в залежності від спеціальності вчителя), за завідування майстернями – 15-20%, завідування навчальними кабінетами – 10-15% (але спеціалізованими кабінетами, за даними Держстату, обладнані лише трохи більше половини українських шкіл, тому за наявного фінансування цю надбавку має змогу отримувати досить обмежена кількість вчителів). Надбавки встановлюються адміністрацією навчального закладу, але усталеною практикою є встановлення розміру надбавок місцевим (районним чи міським) органом управління освітою, який визначає бюджет навчального закладу.

На відміну від України, навантаження вчителя практично у всіх європейських країнах визначається не лише кількістю уроків, а й астрономічним часом: встановлюється річний та/або тижневий робочий час вчителя, в якому власне навчальне навантаження становить лише певну частку. Таким чином, "робочий час" може включати всі робочі години, що визначаються умовами державної служби (оскільки у ряді країн вчителі мають статус державних службовців) чи індивідуальних контрактів незалежно від того, чи присвячені вони безпосередньо викладанню, чи призначені для виконання решти педагогічних та інших професійних обов'язків і завдань.

У 2010-2011 навчальному році середнє навантаження вчителів у Європі складало від 19 до 23 годин на тиждень (дещо більше, ніж у 2006-2007 роках, коли воно становило від 18 до 20 годин на тиждень) (дані тут і далі зі звіту European Commission. Key data on education in the European Union , сторінки 119-120, а також з ресурсу Portalus ).

Тижневий робочий час складає від 35 до 40 годин (див. таблицю). 17 європейських країн та регіонів визначають також, скільки робочого часу вчитель повинен проводити у школі (переважно це близько 25-30 годин на тиждень).

Обсяг безпосередньо навчального навантаження як частини загального робочого часу також істотно варіюється від країни до країни і навіть всередині однієї держави між різними рівнями освітньої системи. Зазвичай (за винятком Данії і Болгарії) у початковій школі навчальне навантаження вище, ніж в основній та старшій, і становить, наприклад, від 570 годин на рік у Швеції до 988 в Нідерландах, де воно розраховується у відсотках від загального робочого часу (65% - у початковій освіті, 60% - у секторі середньої освіти).

Число тижневих уроків у країнах Європи в залежності від ряду факторів може становити від 15-16 до 26 і мати різну тривалість. У Ірландії, Угорщині, Португалії навантаження 20-22 години, в Греції - 16-21 год., у Франції — 14-17, в Німеччині - 24; в жорстких рамках повного робочого дня з 8 до 16 год. працюють вчителі у школах громадського сектору освіти США.

У Російській Федерації вчительське навантаження формується аналогічним до України чином — 36-годинний робочий тиждень та 18 “горлових” годин на ставку.

Серед країн ОЕСР середнє навантаження вчителів початкової школи складає 790 “горлових” годин на рік, але при цьому воно варіює від менш ніж 600 годин у Греції та Росії до більш ніж 1000 годин у Чилі та США. У основній школі середній показник становить 709 годин на рік (від 415 у Греції до понад 1000 у Чилі, Мексиці та США), а у старшій школі вчителі викладають 664 години на рік (від 369 у Данії до 1448 годин у Аргентині) (Education at a Glance 2013. OECD indicators.)

Способи розподілу робочого часу вчителів між проведенням уроків та іншими видами педагогічної роботу також є дуже різноманітними і змінюються від країни до країни. Так, у Бельгії, Німеччині, Ірландії, Франції (як і в Україні) точно визначається тільки кількість уроків, при цьому передбачається, що вчителі будуть виконувати і всі інші функції, пов'язані з їхньою професією, але те, скільки часу буде витрачено на той чи інший вид діяльності на тиждень або за рік, вирішують вчителі самі або разом з керівниками навчального закладу.

Іноді учительський контракт або службові обов'язки в умовах державної служби встановлюють чітке розділення часу між двома блоками вчительської діяльності - викладанням, з одного боку, і підготовкою до уроків, перевіркою робіт учнів, роботою з батьками, участю в діяльності шкільних органів управління, підвищенням кваліфікації та т . п. - з іншого. У цілому ряді країн час, що відводиться на ці види неурочной професійної діяльності, встановлюється у відсотках до обсягу навчального часу. Так, у Греції, Італії, Нідерландах і в початковій освіті в Іспанії на них відводиться від 33 до 40%, у Австрії та в середній освіті в Іспанії - від 40 до 50% навчального часу.

У інших країнах цей поділ виражено менш чітко і він значною мірою є умовним. У Фінляндії та Швеції, наприклад, виділяється обов'язкова кількість годин на підвищення професійної кваліфікації і виконання обов'язків по школі; в Шотландії - на підвищення кваліфікації та роботу з батьками; в Англії та Уельсі, де офіційно встановлюється тільки загальний річний робочий час вчителя (1265 год), вирішення цих питань є прерогативою керівника навчального закладу.

Порівнюючи навчальне навантаження у різних країнах, доцільно також порівняти і заробітну плату педагогічних працівників. В Україні за 2012 рік середня заробітна вчителів (основна школа) становила 3628 євро на рік (по курсу 2012 року), а початкових і дошкільних навчальних закладів - 3138 євро. Серед європейських країн наближче до цього показника стоять зарплати у постсоціалістичних та пострадянських країнах: Болгарія (4436 євро), Румунія (5789 євро) Естонія (9763 євро), Латвія (10177 євро), Литва (мінімальна ЗП становить 3774 євро, максимальна — 6954), Угорщина (9491 євро). Найбільше серед європейських вчителів заробляють у Ліхтенштейні та Люксембурзі — близько 100 тисяч євро на рік. У Норвегії, Австрії та Бельгії середня вчительська зарплата сягає 60 тисяч євро, у Франції, Німеччині та Фінляндії — 40-50 тисяч.

Підсумовуючи, можна сказати, що нормування навчального навантаження у країнах Євросоюзу та ОЕСР є дуже різнорідним і неможливо виділити спільні для усього регіону тенденції. Навантаження українських вчителів знаходиться на нижній межі середньоєвропейського (тоді як заробітна плата є суттєво нижчою).

Оскільки в Україні нормується лише кількість аудиторних занять, які має провести вчитель, то будь-яка зміна навантаження повинна спиратися на попереднє дослідження того, скільки часу займають у нього усі інші види роботи, щоб уникнути поширеної проблеми перевантаження педагогів, коли обсяг їхнього реального робочого часу перевищує встановлений законодавством через більшу, ніж передбачена, тривалість невнормованих видів робіт — підготовки до занять, перевірки учнівських робіт тощо.

З огляду за заплановану реформу середньої освіти, яка, зокрема, передбачає більшу автономію навчальних закладів у питаннях змісту освіти, зросте позаурочне навантаження на вчителів, зокрема, обсяг методичної роботи, а зміна навчальних планів передбачає зростання кількості часу, витраченого на підготовку до уроків, впродовж найближчих 12 років. Тому збільшення кількості горлових годин протягом цього часу є недоцільним та може призвести до втрати якості педагогічної роботи.

 

Країна

“Горлові години”

Тижневе навантання

Присутність у школі

Заробітна плата1 (євро)

Бельгія

18-202 (основна школа)

20-22 (початкова школа)

   

Min 30330 (початкова і основна)

37738 (старша)

max 52266 (поч. І основна)

66135

старша

Болгарія

12-17 (початкова)

23-24 (основна)

40

 

4436

Чехія

16-17

40

 

12593

(початкова)

13171

(старша)

Данія

18 (початкова)

19-20 (основна)

37

 

63467

Німеччина

26(початкова)

24 (основна)

40

30

Min 40142

(початкова)

48484

(старша)

max 53496

(початкова)

66853

(старша)

Естонія

18-24

35

 

9763

Ірландія

22-23

 

28 (тільки початкова)

Min 27814

max 59359

Греція

21-24 (початкова)

16-21 (основна)

30

30

19940

Іспанія

25 (початкова)

18 (основна)

38

30

Min 27993

(початкова)

31342

(старша)

max 39676

(початкова)

43920

(старша)

Франція

24 (початкова)

17 (основна)

14 (старша)

35

 

Min 23464

(початкова)

26385

(старша)

max 44754 (початкова)

47847

(старша)

Італія

22(початкова)

18 (основна)

 

24 (тільки початкова)

27128

(початкова)

30431 (старша)

Кіпр

19 (початкова)

18 (основна)

30

30

Min 26539

Max 58107

Латвія

21

40

23

9752 (початкова)

10177 (старша)

Литва

18

36

 

Min 3774

max 6954

Люксембург

23 (початкова)

21 (основна)

 

28 (початкова)

22 (основна)

92786

(початкова)

106652

(старша)

Угорщина

22

40

 

8304

(початкова)

9491

(старша)

Мальта

26 (початкова)

20 (основна)

 

28

Min 17753

max 23422

Нідерланди

   

40

 

Австрія

17-18

40

 

60118

(основна і старша)

Польща

14

40

 

13631

(початкова

13547

(старша)

Португалія

25 (початкова)

22 (основна)

20 (старша)

35

35

26049

(початкова)

27441

(старша)

Румунія

16-18

40

 

5789

Словенія

16-17 (початкова і основна)

14-15 (старша)

40

 

24600

(початкова)

27072

(старша)

Словаччина

22-23

40

 

10206

Фінляндія

24 (початкова)

18-24 (основна)

16-23 (старша)

 

27 (початкова)

21-27 (основна)

17-26 (старша)

42050

(початкова)

51750

(старша)

Швеція

 

40

31

34951

(початкова)

37875

(старша)

Великобританія

   

32

35834

(початкова)

40559

(основна)

Шотландія

23

35

23

37037

Ісландія

17

40

27

34944

(старша)

Ліхтенштейн

22 (початкова)

21 (основна)

17-19 (старша)

   

Min 80806

max 131146

Норвегія

20 (початкова)

16-19 (основна)

12-17 (старша)

 

33

58923

(початкова)

63150

(старша)

Хорватія

16-18 (початкова)

18-22 (основна)

20-28 (старша)

40

 

11037

(початкова)

12068

(старша)

Туреччина

30

   

Min 13114

(початкова)

12037

(основна)

max 15347

(початкова)

14270

(основна)

2 Варіації у кількості годин можуть залежати від предмету, що викладається, способу працевлаштування вчителя, або це означає можливість шкіл визначати конкретне навантаження вичтеля залежно від розкладу занять або інших обставин.

Читати далі

24 квітня 2018

Поділ: потенціал до громадотворення. Звіт за результатами соціологічного дослідження

Місто Київ складається з 10 районів, що об’єднують 150-300 тисяч мешканців. Ці райони є найнижчим рівнем адміністративного поділу, який існує в місті. Райони виділені в адміністративних цілях. Вони не відображають «природніх меж» міських районів, що історично та культурно сформувались в уявленні жителів та відповідають...

Марія Грищенко

16 червня 2017

Вибір абітурієнтів 2016 року: гроші контрактників

Кращим варіантом для ВНЗ буде сценарій, за якого він отримуватиме достатню суму коштів і при цьому серед студентів-контрактників зараховуватиме багато сумлінних та вмотивованих людей. Ми вирішили проаналізувати, які українські університети працюють за таким сценарієм

Марія Куделя

6 грудня 2013

Соціально-економічний та професійний портрет українського викладача

До вашої уваги звіт на основі опитування викладачів України щодо їх життя та праці, проведеного у квітні 2013.

Інна Совсун, Ірина Когут, Єгор Стадний

9 жовтня 2015

Вища освіта: кого і скільки замовляє держава?

Ми простежили динаміку обсягів державного замовлення та витрат на нього за останні 9 років, порівняли кількість випускників з кількістю зарахованих студентів у різних галузях та візуалізували все це для вас.

Єгор Стадний

Матеріал є об'єктом інтелектуальної власності.
Копіювання та поширення дозволяється тільки зі згадкою першоджерела не нижче другого абзацу, без зміни змісту публікації, видалення авторства та логотипу CEDOS
Детальніше Сховати