Звернення директора
Якщо 2020 рік і мав чогось навчити, то це важливості солідарності. Починаючи цей звіт, перш за все дякуємо всім, завдяки чиїй роботі ми можемо жити і працювати.
Бути долученими до цієї організації – велика честь. Після 10 років існування Cedos є чимось більшим за конкретних людей, з яких він зараз складається. Серед нас уже немає тих, хто створювали організацію. Сьогодні її тримають не особисті зв’язки, а справжня інституція: цінності та місія, підходи та напрацювання, партнерства, довіра і спільнота.
У цей складний рік ми не тільки продовжили попередні ініціативи, але й мали сміливість відкрити нові теми, нові формати і нові партнерства. Почали працювати з питаннями зайнятості, культури, соціальної політики, клімату і безпеки. Крім онлайн-подій, запустили подкасти і Школу Cedos. Багато стратегували і говорили про цілі та цінності. Знову сформулювали, хто ми і для чого працюємо. Рефлексували з приводу внутрішніх процесів і намагалися ставати кращими.
Під час карантину, на жаль, стало складніше зустрічатися і бачитися особисто. Щоб стати ближчими, ми вирішили проілюструвати цей звіт особистими фотографіями людей, які працювали над проєктами організації у 2020 році. Жодні з представлених результатів ніколи не були б можливими без їхньої роботи.
Однією з найбільших цінностей Cedos є наша спільнота – друзі, колеги, партнер_ки, радни_ці, респондент_ки, читач_ки, слухач_ки, учасни_ці подій і проєктів, аламні і всі, хто були і є з нами весь цей час. Без вас усі ці результати теж не стали б можливими. Дякуємо за довіру!
Місія
Наш підхід базується на дослідженнях. Це основа нашої роботи та ідентичності.
Водночас Cedos – не комерційна дослідницька компанія. Його місією є гідне життя для кожної людини в Україні через якомога більш універсальні соціальні політики, які ми можемо дозволити собі як суспільство, основною цінністю якого є людина.
Що ми робимо? По-перше, проводимо дослідження, аналізуємо політики і дані. По-друге, просуваємо зміни: допомагаємо покращити державні політики, поширюємо критичне знання і консультуємо, як приймати рішення. По-третє, розвиваємо спільноту: організовуємо розмови та нетворкінги, навчаємо теорій і практики, співпрацюємо і радо відгукуємося на запити.
Ми віримо, що таким чином можемо вплинути на дискурс, дискусію в суспільстві і прийняття рішень. Це змінює державні політики і покращує людські життя у реальному світі.
Сьогодні Cedos працює з широким колом соціальних питань: освіта, міграція, міський розвиток, житло, зайнятість, соціальна політика, демократія, безпека, зміни клімату, культура.
Результати
У 2020 році Cedos працював над 18 проєктами. До проєктних команд були залучені 14 людей. Протягом року ми опублікували 8 дослідницьких звітів, 11 аналітичних записок, 27 статей, 17 колонок і 11 епізодів подкасту. Всього організували 22 онлайн-події, для участі в яких загалом зареєструвались понад 1600 людей. На наші сторінки у фейсбуці, інстраграмі та твіттері, канали у телеграмі та розсилки електронною поштою загалом підписані понад 21 тисяча людей. 2020 року охоплення наших публікацій у соціальних мережах становило понад 760 тисяч людей. У традиційних медіа нас згадували понад 400 разів.
Ми консультували різні органи влади і посадов_иць щодо житлової політики, сексуальної освіти, державного стандарту базової середньої освіти, умов прийому до закладів вищої освіти та інших питань.
Протягом 2020 року ми підготували 7 аналітичних записок про вплив пандемії коронавірусу і карантинних обмежень на сфери житла, міграції, безпеки бездомних людей, дистанційної роботи і зайнятості, соціального захисту та освіти. Пандемія стала важливим викликом не лише для системи охорони здоров’я, а й для всіх сфер державної політики. У нових незвичних умовах різні уряди діяли по-різному, що давало різні результати і потребувало постійного моніторингу й аналізу. Ми почали працювати над цим одразу у березні 2020 року, описуючи й аналізуючи дії та ініціативи органів влади, а також фактичний стан справ у різних сферах. Отримані результати звертають увагу на проблемні питання державних політик і надають рекомендації з їхнього вирішення у разі запровадження нових обмежень і на системному рівні.
Освіта
2020 року ми завершили дослідження вибору вищої освіти після школи в Україні. Випускни_ці мають складнощі з обранням спеціальності й університету, яке не завжди відбувається усвідомлено. Це зменшує потенційну користь вищої освіти як для конкретної людини, так і для суспільства загалом. Наше дослідження виявило, як відбувається вибір і що на нього впливає. Крім цього, ми провели окремий аналіз відмінностей у виборі хлопців і дівчат, а також визначили проблеми та стереотипи, з якими стикаються дівчата при виборі технічних спеціальностей. Отримані висновки будуть корисними для держави і закладів освіти, щоб допомогти випускни_цям, організувати профорієнтацію в школах і краще залучати абітурієнт_ок.
Ми дослідили обізнаність і ставлення батьків і вчительства до комплексної сексуальної освіти в Україні. Хоча сексуальна освіта може знизити кількість підліткових вагітностей і абортів, гендерно зумовленого насилля, сексизму і ксенофобії, навколо цієї теми існує багато міфів, протидії та непорозумінь. Найважливішими акторами у питанні сексуальної освіти є батьки і вчитель_ки, тому нашим завданням було зрозуміти, що вони знають і як ставляться до нього. Результати дослідження допоможуть знайти найкращий шлях впровадження комплексної сексуальної освіти в Україні відповідно до стандартів ЮНЕСКО.
Міграція
У 2020 році ми провели дослідження організацій громадянського суспільства, що працюють з мігрант_ками та мобільним населенням. Попри те, що Україна все більше долучається до глобальних міграційних процесів, увага держави до питань міграції є низькою. Така ситуація лише збільшує важливість громадських організацій та ініціатив, які діють у цій сфері. Наше дослідження показало, як вони працюють, які мають потреби і з якими викликами зіштовхуються. Отримані результати та рекомендації можуть допомогти державі і донорам краще співпрацювати і підтримувати громадянське суспільство.
У грудні разом з партнерами ми організували міжсекторальний форум «Cоціальні виміри міграції: виклики, права, надії». Протягом трьох днів більше сотні учасни_ць з різних сфер і країн мали можливість познайомитися, обмінятися думками і досвідом, а також обговорити актуальні питання забезпечення гідного життя для мігрант_ок.
Також ми проаналізували дані щодо перетинів державного кордону України протягом 2010-2020 років і з’ясували, як їх можна використовувати для аналізу міграційних трендів. Дослідження процесів міграції важливе для розуміння її масштабів, причин і наслідків, а без цього неможлива якісна державна політика допомоги людям і розвитку країни.
Місто
Вже втретє ми провели Український урбаністичний форум, однак через карантин він відбувся в онлайн-форматі: 5 онлайн-семінарів, нетворкінг, 11 випусків подкасту, 9 статей. Метою форуму є поширення критичного знання про міський розвиток, а також знайомства й обмін досвідом між активіст_ками та професіонал_ками. Цьогорічна тема форуму – «Ринок вирішить?» – присвячена проблемам функціонування міст в умовах капіталізму. Соціально-економічні питання не завжди отримують належну увагу в українських урбаністичних дискусіях. Ми підсвітили їх, оскільки без вирішення цих проблем неможливо зменшити нерівності і зробити життя в містах комфортним для всіх житель_ок.
Крім форуму, ми підтримували ще кілька майданчиків для діалогу, обміну досвідом і поширення знань. Перший з них – українська урбаністична платформа Mistosite. Протягом 2020 року там було опубліковано 26 статей українською мовою, із яких 10 перекладені також англійською. Річна аудиторія сайту зросла до понад 70 тисяч користувач_ок. Другим майданчиком є фейсбук-група «Урбаністика УА», чисельність якої за рік збільшилася до 2,7 тисяч учасни_ць.
Ми також підготували оновлення онлайн-курсу «Урбаністика: сучасне місто». 5 років тому, коли його випустили, це був перший онлайн-курс про міський розвиток українською мовою. З того часу його прослухали майже 12 тисяч людей, а в деяких містах курс рекомендували службов_ицям і кандидат_кам на роботу у міських органах влади. Щоби висвітлити нові тенденції, які стали актуальними за цей час, ми записали і випустили кілька нових лекцій.
Зайнятість
На замовлення партнерів експертки Cedos дослідили кар’єрні шляхи, можливості зайнятості та потреби в компетенціях у секторах сільського і лісового господарства, альтернативної енергетики, інноваційного виробництва, туризму та ІТ у Донецькій, Луганській і Запорізькій областях. На основі результатів дослідження були розроблені рекомендації з поліпшення роботи кар’єрних центрів при закладах вищої освіти у регіоні. Це дозволить поліпшити результати навчання і зробити його більш орієнтованим на потреби ринку праці для полегшення переходу від освіти до роботи та зменшення відтоку молоді з регіону. Довготерміновою метою проєкту є економічний розвиток Східної України та Приазов’я.
Житло
У 2020 році ми підготували і випустили новий онлайн-курс «Житло та житлова політика: де та як ми будемо жити». За перші кілька місяців його слухач_ками стали понад тисяча людей. Житлова політика в Україні залишається економічно неефективною та соціально несправедливою, а її розуміння – низьким. Ми створили цей курс, щоби більше людей розбиралися в соціально-економічному вимірі житлового питання. Підвищення обізнаності допоможе розширити і поглибити суспільну та політичну дискусію, без якої неможливе вирішення житлових проблем.
Ми також дослідили дискримінацію студентства при пошуку й оренді житла. Попри правові норми, оренда житла сприймається не як сфера формальних відносин зі взаємними обов’язками сторін та юридичним регулюванням, а як щось неформальне, засноване на особистих стосунках і симпатіях. Завдяки проведеному дослідженню ми змогли описати різні види дискримінації, її нормалізованість і наслідки у вигляді незахищеності як орендодав_иць, так і орендар_ок житла. Отримані результати будуть корисними для планування заходів із подолання дискримінації.
Культура
Cedos дослідив дозвілля і культурні потреби міської молоді в Україні на прикладі Херсона, Хмельницького та Івано-Франківська. Спосіб проведення дозвілля – це не лише вільний вибір чи питання особистих зацікавлень, а й наслідок впливу структурних факторів: сфери зайнятості, гендеру, наявності дітей, рівня доходу, кількості вільного часу і доступності інфраструктури. Ми проаналізували цей зв’язок і розробили рекомендації для органів влади і культурних інституцій, як зробити культурну політику більш орієнтованою на потреби молодих людей.
Демократія
У 2020 році ми відкрили Школу Cedos і провели перші два вебінари про дослідження й аналіз політик. У досягненні своїх цілей і переконуванні органів влади громадянському суспільству можуть допомогти якісні дані, аналітика та результати досліджень. Щоб активіст_ки могли використовувати їх у своїй діяльності, ми і проводимо це навчання. У кінцевому результаті посилення громадянського суспільства є запорукою демократизації і підтримки реформування держави.
Ми дослідили ще кілька питань громадянської участі: 1) взаємодію громадського кліматичного руху й органів влади, 2) потреби і проблеми громадянського суспільства у Києві, Харкові, Дніпрі, Запоріжжі та Маріуполі, а також 3) взаємодію організацій громадянського суспільства і органів влади у Вінниці. Результати цих досліджень допомагають громадським коаліціям, донорам і органам влади оцінювати ефективність своєї роботи. Висновки щодо потреб громадського сектору дають змогу поліпшити планування подальшої взаємодії і підтримки.
Аналітикині Cedos взяли участь в аналізі соціального впливу відкритих даних органів місцевого самоврядування в Україні. Процес публікації даних зробив можливими багато проєктів та ініціатив на місцевому рівні, заснованих на використанні цих даних. Після кількох років роботи з’явилася потреба оцінити їхню ефективність. Результати аналізу допоможуть підтвердити важливість збільшення прозорості та підзвітності державного управління.
Щоби краще розібратися з актуальними процесами, ми провели 3 розмови про вибори: президентські в Білорусі і США, а також місцеві в Україні. Cedos також підтримав серію онлайн-зустрічей між громадськими ініціативами й органами влади Подільського району, спрямованих на налагодження знайомств і розвиток взаємодії.
Клімат
Разом з партнерами ми проаналізували вплив зміни клімату на вразливі соціальні групи в містах України. Саме ті, хто найменше спричиняють кліматичні зміни, можуть найсильніше відчути на собі їхні негативні наслідки. Ми описали цей вплив, а також заходи, які можуть його пом’якшити. Результати аналізу допоможуть муніципалітетам спланувати свою кліматичну політику у соціально справедливий спосіб.
Cedos реалізував проєкт, присвячений вивченню можливостей застосування концепції антизростання у країнах Східного партнерства ЄС. Цей підхід є одним із варіантів відповідей на кліматичну кризу, однак стосується передусім розвинутих країн. Можливості втілення концепції антизростання у країнах, що розвиваються, є предметом дискусії. Початок такого обговорення у Східній Європі був нашою метою. У рамках проєкту ми опублікували статтю-пояснення, провели онлайн-дискусію, а також на відкритому конкурсі обрали автор_ок, які підготували 4 аналітичні записки про різні аспекти застосування концепції зростання в Азербайджані, Білорусі, Вірменії, Грузії, Молдові та Україні.
Організаційний розвиток
Основною радістю 2020 року стало святкування 10-річчя державної реєстрації Cedos.
Ми успішно пройшли організаційний аудит, тобто зовнішню оцінку інституційного розвитку, аналітичних досліджень, комунікаційної та адвокаційної діяльності. За підсумками 2020 року Cedos знову увійшов до світового рейтингу аналітичних центрів Global Go to Think Tank Index у категоріях Think Tank to Watch та Best Quality Assurance and Integrity Policies and Procedures.
Цей рік був останнім роком втілення попередньої стратегії організації. Через це багато часу – загалом 13 зустрічей протягом року – ми присвятили стратегуванню й обговоренню наших цінностей, цілей та процедур.
Ми почали працювати з новою комунікаційницею й оновили візуальний стиль організації. Успішно завершили четверту хвилю в рамках програми стажування студентства в аналітичних центрах. Випускниця програми долучилася до роботи над проєктами організації як аналітикиня. 2020 року команда Cedos підвищувала кваліфікацію у сферах аналізу даних, проєктного менеджменту, фасилітації навчальних форматів та розвитку спільнот. Через карантин ми навчилися працювати дистанційно, але також переїхали у менший і більш затишний офіс.
У 2020 році вперше за час свого існування організація отримала фінансування від української держави, зокрема на інституційний розвиток.
Партнери
Наші партнери, донори та замовники у 2020 році:
- «Еколтава»;
- Європейський університет Віадріна, проєкт «Ukraine Calling. Cross-Sectoral Capacity Building», що реалізовується за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини;
- Інститут розвитку міст і хаб «Місто змістів» за підтримки проєкту ПРОМІС;
- Королівство Нідерланди, програма MATRA;
- Міжнародний фонд «Відродження»: «Ініціатива з розвитку аналітичних центрів в Україні», що реалізовується у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні; а також гуманітарна ініціатива «Людяність і взаємодопомога» за підтримки Європейського Союзу;
- Національний інститут стратегічних досліджень і агенція «Дамо раду»;
- Німецьке товариство міжнародного співробітництва GIZ, проєкт «Інтегрований розвиток міст в Україні ІІ»;
- Програма розвитку ООН, проєкт «Права людини для України», що реалізовується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії;
- Український культурний фонд;
- Фонд імені Гайнріха Бьолля, Бюро Київ-Україна;
- Фонд народонаселення ООН;
- Фонд Фрідріха Еберта, регіональний офіс «Діалог Східна Європа»;
- Центр урбаністичних студій;
- Центр соціології права та кримінології;
- fhi360, DAI Global, проєкт USAID «Економічна підтримка Східної України»;
- Info Sapiens;
- Prometheus.
Дякуємо за співпрацю і підтримку!
Фінансова звітність
Назва проекту | Донор або замовник | Початок проекту | Закінчення проекту | Бюджет загальний (USD) | Витрати 2020 року (USD) | Надійшло в 2020 році (USD) | |
1 | Інституційний розвиток CEDOS задля доказового прийняття рішень у реформах в Україні | Міжнародний фонд «Відродження» та Посольство Швеції в Україні | 05/2018 | 10/2020 | 201 637 | 70 483 | 47 637 |
2 | Вибір вищої освіти: гендерний аналіз | Міжнародний фонд «Відродження» та Посольство Швеції в Україні | 07/2020 | 12/2020 | 5120 | 5120 | 5120 |
3 | Підзвітність органів правопорядку: аудит державної системи збору даних про безпеку в Україні | Міжнародний фонд «Відродження» та Європейський Союз | 12/2020 | 05/2021 | 8847 | 566 | 8847 |
4 | Зміцнення організацій громадянського суспільства для підтримки реформ в Україні | Королівство Нідерланди | 08/2019 | 08/2021 | 82 891 | 26 648 | 24 867 |
5 | Український Урбаністичний Форум 2020 Онлайн «Ринок вирішить?» | Фонд імені Гайнріха Бьолля | 04/2020 | 11/2020 | 15 860 | 15 860 | 15 860 |
6 | Дослідження дозвілля і культурних потреб міської молоді в Україні | Український культурний фонд | 06/2020 | 10/2020 | 28 563 | 28 563 | 28 563 |
7 | Проєкт інституційної підтримки | Український культурний фонд | 12/2020 | 12/2020 | 15 476 | 15 476 | 15 476 |
8 | Моніторинг впливу рішень та заходів, спрямованих на запобігання поширенню COVID-19, на захист прав людини і вразливих верств населення в Україні | Програма розвитку ООН та Міністерство закордонних справ Данії | 05/2020 | 11/2020 | 4620 | 4609 | 4150 |
9 | Ukraine Calling. Cross-Sectoral Capacity Building | Європейський університет Віадріна та Міністерство закордонних справ Німеччини | 09/2020 | 12/2021 | 51 324 | 26 087 | 26 087 |
10 | Дослідження обізнаності та ставлення вчителів і батьків до комплексного статевого виховання | Фонд народонаселення ООН | 12/2019 | 09/2020 | 32 279 | 17 347 | 9684 |
Всього | 210 759 | 186 291 |