Анонс події
Зміна дискурсу про місто відбувається за участі багатьох акторів, серед них і академічна спільнота. Університети відіграють у цьому значну роль, як навчаючи студенток і студентів міському плануванню, так і створюючи майданчик для академічної дискусії у цій сфері.
Які саме трансформації в академічній сфері мають відбутися, аби допомагати українським містам ставати комфортнішими і справедливими?
На цій події ми хотіли б обговорити такі питання:
- Якою є освіта у сфері просторового планування в Україні?
- Яку роль університети відіграють у формуванні дискурсу про місто, і як це може розвиватися надалі?
- Які альтернативи формальній освіті у сфері міського розвитку існують зараз в Україні?
- Навіщо архітертор_кам потрібні соціальні науки?
Гості події:
- Наталія Отріщенко – соціологиня, дослідниця, Центр міської історії;
- Єгор Власенко – експерт з інтегрованого розвитку GIZ проєкт: «Інтегрований розвиток міст України»;
- Світлана Шліпченко – філософиня, архітекторка, голова ГО «Центр Урбаністичних Студій», співзасновниця програми «Урбаністика та просторове планування»;
- Олександр Голубцов – географ, дослідник Інституту географії НАН України, викладач магістерської програми Урбаністики та просторового планування КНУБА.
Модераторка: Марія Грищенко, соціологиня.
Подія пройде онлайн 16 червня, о 14:00. Для участі просимо зареєструватися. Посилання на zoom ми надішлемо усім, хто зареєструються, напередодні події.
Програму форуму шукайте тут.
Захід є частиною Українського урбаністичного форуму «Після завтра», який проводить Cedos за підтримки Heinrich-Böll-Stiftung Ukraine. Подія відбувається у партнерстві з Центром урбаністичних студій.
Конспект події
Учасни_ці обговорення:
Наталія Отріщенко — соціологиня, дослідниця, Центр міської історії
Єгор Власенко — експерт з інтегрованого розвитку міст GIZ
Світлана Шліпченко — філософиня, архітекторка, голова ГО «Центр урбаністичних студій», співзасновниця програми «Урбаністика та просторове планування»
Олександр Голубцов — географ, дослідник Інституту географії НАН України, викладач магістерської програми з урбаністики та просторового планування КНУБА.
Модераторка: Марія Грищенко, соціологиня.
Дискурс про міський розвиток сьогодні
Марія Грищенко: Сьогодні ми говоритимемо про академію у більш широкому розумінні — як про університети, так і про широку спільноту, яка займається розвитком науки у різних сферах, адже сьогодні існує запит на міжсекторальність, міждисциплінарність.
Наталія Отріщенко: Говорячи про дискурс, треба враховувати низку інституційних полів, кожне з яких має власну логіку пояснення дійсності та інструменти для роботи з нею. Найпростіша відповідь, коли ми говоримо про просторовий розвиток, — професійне середовище або середовище експертів, людей, які мають спеціальну освіту, «вбудоване» знання, яке виростає з конкретних практичних дій. Проводячи інтерв’ю з містопланувальниками й архітекторками, я неодноразово чула таке словосполучення як «володіння територією» у сенсі знання про цю територію, як вона функціонує, яке її минуле, теперішнє і потенційне майбутнє — це дуже важлива частина професійного поля.
Також ми можемо думати про поле адміністрації — тих, хто безпосередньо приймають рішення про те, в який спосіб розвиваються наші міста (тут ідеться про управлінців у широкому сенсі слова), як ми щодня працюємо з дуже конкретною міською реальністю.
Медіа — ще одне важливе поле, яке працює з громадськістю на широкому рівні і транслює ідеї про те, як має розвиватися місто, робить якісь речі більш видимими, якісь, можливо, свідомо замовчує.
Бізнес володіє значними ресурсами і впливає на те, як виглядають наші міста (забудовники, креативна індустрія). Кожна професія — про мову (категоріальний апарат і низка тез, які пояснюють дійсність) і про метод (як достукатися до дійсності і працювати з нею). «Місто має розвиватися» — дискурс прогресу імпліцитно наявний у всьому нашому мисленні про місто. Також існують дискурси сталого, розумного, екологічного міста.
Світлана Шліпченко: Якщо говорити про популярний і академічний дискурс, то у нас не дуже добре працює популяризація науки, особливо з точки зору містопланування.
Єгор Власенко: На загальний дискурс і прийняття рішень впливає неоліберальний політичний економічний режим (у загальному сенсі використання суспільних ресурсів для приватних цілей). Такому процесу могло б завадити місцеве самоврядування, надання йому ресурсів, однак укрупнення громад, яке зараз відбувається, також можна розцінювати як частину неоліберальної політики. Також після Майдану у містах розвинулося дуже багато низових рухів, які наразі творять політику.
Олександр Голубцов: Через слабку медійність роль академії у формуванні широкого дискурсу менш помітна, хоча академія має системніший погляд на міста і території, ніж громадські організації й активісти, що більше присутні у ЗМІ.
МГ: У академії є час і можливість теоретизувати, формувати оцінки, робити прогнози про можливі трансформації, рефлексувати не про нагальні питання тут і зараз, а говорити про абстрактні питання, які матимуть відтермінований вплив.
Яке бачення міста пропонує академія, яка її роль у трансформації міста
ОГ: Академія може працювати з запитом на дослідження на місцях, а також на вищому рівні — напрацьовувати і вдосконалювати законодавство, що стосується розвитку територій, розбудовувати міжнародні зв’язки між різними інституціями.
СШ: Академія залишається відірваною від інших акторів, що творять місто, почасти тому, що вважає, що є цікавою сама по собі, і не вкладається в процес популяризації науки. Важливість академічного говоріння і думання про міста полягає у дослідженні проблеми з одного боку та постановці питань з іншого, що дає змогу впливати на розробку політик, формувати певну візію.
НО: Популяризація знання потребує ресурсу: важко уявити середньостатистичного українського викладача, який має педагогічне й академічне навантаження, потребу утримувати сім’ю і, крім цього, популяризувати свою ділянку знань. Комунікація наукового знання — це поле взаємодії, де з одного боку є інтерес і готовність з боку медіа, з іншого — можливість і зацікавленість наукової школи, а також інтерес громадськості, яка наразі швидше реагує на тактичні речі (руйнування історичних пам’яток), ніж на пояснення причин певних явищ (чому певна будівля є пам’яткою).
Інституції мають ту розкіш, що вони є тяглими. Академія — одна з найбільш тяглих інституцій у світовій історії, що дає їй можливість мислити на довгу дистанцію, відтворювати власну уяву, візію. Соціологічна уява полягає у тому, щоб перекладати теоретичні поняття, концепти на мову конкретної реальності, а за нею, у свою чергу, бачити прояви концептів і процесів, які свого часу засвоїли під час наукової та освітньої кар’єри. Соціологічна уява — це про формування таких зв’язків і їхню здатність творити бачення, яке матиме мобілізаційну силу. Однак нині ми маємо кризу таких бачень, у нас немає ресурсу думати, яким має бути місто у майбутньому, а також суспільство, яке у ньому житиме.
Академія має багато символічного капіталу, вона може включатися в дискусію про спільноти і міста майбутнього з інституційної позиції, але це вимагає ресурсу.
ЄВ: Ще п’ять років тому не було навчальних програм з міської тематики, тепер можна вивчати урбаністику з призмою регіональної економіки, географії, містобудування, але усе це можливо завдяки окремим особистостям — тим науковцям, які є ключовими двигунами процесу.
Кампуси у Швеції чи США можна розглядати як приклад інституцій, що мають безпосередній вплив на місто: можуть змінювати ринок житла та багато інших речей. Університети фізично займають центральні частини міст, однак пов’язані з ними слабко, адже підпорядковуються органам влади радше на національному, ніж на муніципальному рівні.
Роль університетів післязавтра
СШ: Університет сьогодні — поєднання досліджень і освіти. Минулого року ми досліджували Чоколівку, прилеглий до університету район, і з’ясували, що на різноманіття культури тут значно впливає університет, тому що там багато іноземних студентів, є автентичні заклади, добре відомі місцевим і невідомі для решти мешканців Києва. Щодо питання кампусу — університет міг би ширше розкривати свої двері (розумію, що тут є питання безпеки, але якщо культурна програма університету є доступною для мешканців, то він є серйозним містоутворюючим чинником.
ЄВ: Хотілося б відзначити неординарні приклади використання просторів інституцій. Наприклад, вінницька філія Спілки архітекторів суттєво відрізняється від подібних по Україні — це майданчик для обміну досвідом, для втілення креативної роботи, для тісної співпраці з адміністрацією міста. Якщо така модель хабу є успішною, то її треба відтворювати в академічному просторі — це і про бібліотеки, які наразі не є мультифункціональними просторами. Також можна назвати ХША, яка культивує свій простір як майданчик для креативних ідей. УКУ також є цікавим прикладом: недавно уныверситет доклався до створення зелених коридорів — пішохідних і мікромобільних зон, які поєднали б його з віддаленим районом Сиховом.
ОГ: Академія наук більше зосереджена на дослідницькій діяльності, університети натомість — на освіті, тож ці два світи дещо відірвані одне від одного, і це не дуже добре, варто було б краще інтегрувати між собою хоча б ці дві сфери. Інституційна підтримка міжнародних акторів дуже добре структурує напрямок дій і вносить чіткий вектор розвитку як для дослідницьких, так і для освітніх програм. Проєкт «Інтегрований розвиток міст» надає методологічний інструмент поєднання різних сфер для розвитку міст — у таких проєктах дуже широке коло експертів залучається до вивчення конкретної території і розроблення дуже обґрунтованої і різнобічної концепції цього розвитку. Також консультації міжнародних експертів допомагають у перенесенні ґрунтовних досліджень, що проводяться інститутами на місцях, на практичне поле.
НО: Думаю, важливо говорити про інколи утопічні або занадто неймовірні сценарії, адже таке проговорювання — уже крок вперед, нормалізація того, що ми говоримо про партисипативне планування. Якщо ми 150 разів повторимо партисипативне планування, то на 151-й його, можливо, почне використовувати хтось із міської адміністрації, на 250-й раз вони, можливо, захочуть про це дізнатися більше, а на 350-й це, можливо, стане частиною практики. Це також місія академії — пропонувати утопічні рішення й альтернативи, які, можливо, пустять коріння у нашій реальності.
З міжнародними проєктами часто є проблема, що вони є радше показовими, немає аналізу про те, наскільки корисними і відчутними вони були для спільнот. Приклад з Простором синагог у центрі Львова, який у минулому був закинутим (свідчення про ставлення до цього місця), говорить про те, що знадобилося 13 років, щоб від обговорення його на конференціях дійти до практичної трансформації у місце пам’яті, яке пропонує інакшу оптику, яка досі не завершилась; і це потребувало великої кількості часових, інтелектуальних, фінансових ресурсів, але без ідеалістичних розмов цей проєкт би просто не розпочався.
Перетин теорії та практики у навчальному процесі
ОГ: У навчальному процесі надзвичайно важливим є правильно вибудувана теоретична програма, а також паралельне виконання проєкту, де здобуті знання можна було б застосувати. У Дрезденському технічному університеті я спостерігав приклад, де студенти з року в рік, слухаючи курс з ландшафтного планування, працювали з однією і тією ж територією і розробляли для неї власний план.
ЄВ: В опануванні теорією є певні перешкоди — це і не дуже простий доступ до наукових публікацій, і, на мою власну думку, перевантаженість студентів аудиторними годинами, через що вони просто не мають часу читати.
СШ: Багато залежить від викладачів і їхнього вміння побудувати лекції і дискусії таким чином, щоб зацікавити студентів. Також погоджуюся, що важливим є питання доступності публікацій і перекладів.
НО: Сьогодні володіння англійською є базовою умовою для включеності у наукову дискусію, і це створює дисбаланс у тому плані, що ми є радше реципієнтами концептів і теорій, які були вироблені у тому контексті, який не конче відповідає нашому. Тут, знову ж таки, серед викладачів ми маємо скоріше окремих спеціалістів, які готові включатися в глобальні дискусії і включати нові публікації та програми.
Підтримати Cedos
Під час війни в Україні ми збираємо та аналізуємо дані про її вплив на українське суспільство, зокрема, у сферах житла, освіти, соціального захисту й міграції