Search

+38 (044) 338-89-04
info@cedos.org.ua
9:00 - 18:00
Mobile Menu

Education in 2015 state budget project

Видатки загального фонду Міністерства освіти та науки у проекті Державного бюджету на 2015 рік , на перший погляд, суттєво скоротилися - порівняно з попереднім роком на 3,6 млрд гривень, або на 23%. Проте при уважнішому вивченні стає зрозуміло, що розробники бюджету не стільки урізали фінансування, скільки перетасували його, забравши з одних статей і перекинувши на інші. Основна частина "скорочення" припадає на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах (мінус 90% фінансування, або 1,1 млрд економії) та на підготовку кадрів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації (ця стаття та понад 3 млрд видатків на неї взагалі зникли з державного бюджету, оскільки навчальні заклади цього типу проект Держбюджету переводить на фінансування органами місцевого самоврядування). Водночас з’явилася державна субвенція місцевим бюджетам на підготовку робітничих кадрів у розмірі 5,57 млрд гривень - в яку, треба розуміти, потрапляє фінансування ПТНЗ та ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, які, згідно з новим Законом «Про вищу освіту», повинні перейти до сфери професійної освіти, якщо не ліцензують освітні програми з випуску бакалаврів. З урахуванням цієї субвенції заплановані видатки загального фонду на підготовку кадрів (не тільки МОНу, а й інших міністерств, в яких передбачені ці статті витрат) зросли на 9%. При порівнянні із минулорічним бюджетом треба мати на увазі, що у проекті на 2015 рік видатки на підготовку кадрів у ВНЗ, підпорядкованих деяким міністерствам, включені до видатків Міністерства освіти (це стосується, наприклад, університетів, підпорядкованих Мінагрополітики, витрати на які у попередніх бюджетах включалися до видатків саме цього міністерства).

З’явилися 262 тис на атестацію кадрів та акредитацію навчальних закладів, у минулорічному бюджеті взагалі не передбачалося коштів на це, у ЗНО забрали 3 млн з 96.7 млн. Дещо скоротили бюджет університету Шевченка - на 47 млн з 634 млн, тобто на 7% (включаючи загальний та спеціальний фонди). 5 млн додали МОНу на управління освітою, майже 12 млн - на державні премії та стипендії (що практично подвоює їхній розмір), 1 млн на олімпіади, майже 20 млн - на пільговий проїзд для учнів та студентів, вивівши його фінансування на рівень 2013 року. У 4 рази - до 60 млн - скоротили методичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності навчальних закладів, але відчутно додали грошей Держінспекції навчальних закладів - 500 тис, або 20% (втім, порівняно з 2013 роком її фінансування все одно менше на 18%).

Взагалі зникли з бюджету статті видатків на позашкільну освіту та оздоровлення (28,8 млн), поглиблену освіту з фізики і математи, спорту у спеціалізованих школах-інтернатах (112, 6 млн), лишилося тільки 8 млн на освіту у школах соціальної реабілітації (зі 112 млн).

Що стосується фінансування науки, то у Національної академії наук забрали 119,7 млн гривень, що складає 5% скорочення порівняно з минулим роком (втім, для традиційно низьких витрат на НАН навіть 5% урізання стане дуже відчутним). Загалом же видатки на дослідження, розробки та підготовку наукових кадрів по усім міністерствам та відомствам зросли на 8,5 млн, однак якщо порівнювати з показником 2013 року, то планується скорочення на 490 млн.

Підсумовуючи, за усіма скороченнями та збільшеннями видатків складається враження, що в цілому освітній бюджет не зазнав суттєвих урізань. Втім, так здається лише поки ми не згадаємо про інфляцію, яка з січня по листопад 2014 року вже склала 21,2%. На наступний рік очікування також невеселі, за деякими оцінками, вона може скласти 18%. Таким чином, відсутність скорочення у номінальних величинах означатиме скорочення на 30-40% у реальних. З огляду на ріст комунальних тарифів та пропозиції Мінфіну скасувати індексації заробітної плати бюджетникам освітянам (як, власне, і усім бюджетникам) виживати буде непросто.

Детальне зіставлення видатків на освіту і науку у 2013-2015 роках

 

Читати далі

26 May 2015

Transparency and strategic planning in higher education in Netherlands

The article explains mechanisms of implementation of principles of transparency in higher education in Netherlands.

Myroslava Gladchenko

20 Dec 2019

Immigrant women in Ukraine: Labour market access and social integration

In 2019, the think tank CEDOS conducted a qualitative sociological study on the problems of women immigrants' access to the Ukrainian labour market. This document contains its key results and recommendations to the authorities.

Anastasia Fitisova, Liliana Filipchuk, Natalia Lomonosova

29 Jul 2018

IDPs Integration Index

ВПО потребують підтримки для інтеграції в приймаючі громади. Особливо це важливо під час збройного конфлікту та економічної кризи

Oleksandra Slobodian, Andriy Solodko, Mariia Kudelia, Tetiana Zheriobkina

21 Sep 2016

How IDPs influenced the housing market?

Analysis of changes in the housing market after the appearance of internally displaced persons in Kharkiv, Dnipro and Zaporizhia regions.

Tetiana Kolomiiets

Матеріал є об'єктом інтелектуальної власності.
Копіювання та поширення дозволяється тільки зі згадкою першоджерела не нижче другого абзацу, без зміни змісту публікації, видалення авторства та логотипу CEDOS
Детальніше Сховати