Разом зі спадом інтенсивності війкових дій на Сході знизилася і активність щодо вироблення політики щодо ВПО, яка і до того не була надто інтенсивною. Загалом протягом останніх двох місяців зусилля уряду були спрямовані на внесення точкових змін у постанови КМУ, які мали впорядкувати видачу довідок та здійснення соціальних виплат, а також на розробку програм, які б могли стати фундаментом пошуку довгострокових рішень для ВПО.

4 березня було прийнято постанову №79, якою внесено зміни в Постанову Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 “Про порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції”. Питання про більш суворий контроль місця проживання ВПО та анулювання довідок ВПО, а відповідно і соціальних виплат для осіб, які не проживають за вказаною адресою, виносилися на обговорення на зустрічах, організованих Міністерством соціальної політики.

Внесеними змінами передбачається, що територіальним підрозділам ДМС будуть щоденно надходити зведені дані з переліком осіб, які отримали довідки ВПО. Уповноважені особи ДМС здійснюватимуть разову обов’язкову та щомісячну вибіркову перевірку відповідності фактичного місця проживання ВПО адресі вказаній при реєстрації.

Така позиція уряду іде в розріз з думкою волонтерів та громадських активістів, які на зустрічах з представниками профільного міністерства переконували, що цей крок значно ускладнить і без того важке соціально-матеріальне становище ВПО, і на період, допоки переміщені особи не будуть забезпечені житлом, яке відповідає встановленим нормам та потребам, проведення контролю місця проживання потрібно відкласти.

Разом з тим, у процедуру надання адресної допомоги ВПО було внесено ряд технічних та декілька суттєвих правок, що дозволять подовжити період отримання такої допомоги. Постанвою КМУ від 11 березня 2015 р. № 95 врегульовано питання використання закладених в бюджет 3.3 млрд гривень для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Нагадаємо, що у 2014 році для покриття даних потреб використовувалися кошти резервного фонду.

Постановою КМУ від 31 березня 2015 р. 212 врегульовується питання подовження даних виплат. У разі відсутності змін у становищі, що впливають на призначення грошової допомоги ( необхідні критерії для призначення допомоги вказані в п. 2 постанови №505), її надання може бути продовжено на наступний шестимісячний період.

Міністерством соціальної політики України було підготовлено “ Комплексну державну програму інтеграції, соціальної адаптації та захисту і реінтеграції внутрішньо переміщених осіб на 2015-2016 роки ” та План заходів до неї. Вона має на меті вирішити ті проблеми, які постали в даній сфері сьогодні, та “зняти соціальну напругу” через набір рішень щодо забезпечення соціальної, фізичної, медичної, психофізичної та матеріальної підтримки ВПО. Програмою встановлюється базовий алгоритм вирішення основних проблем ВПО: переміщення — забезпечення первинних потреб — початок процесу інтеграції. Визначено механізми співпраці з громадянським суспільством та мікрогрантові програми для підтримки ВПО.

У програмі, на жаль, не зазначено, яким чином ці кроки повинні стати повноцінним вирішенням проблем ВПО (містити durable solutions). Дана програма написана у перспективі “стимулювання до повернення на постійні місця проживання”, проте не передбачає повноцінної інтеграції на нових місцях. Це, вочевидь, зумовлено термінами виконання даної програми – 2015-2016 рр. Практично відсутні й індикатори виконання програми: не зазначено навіть базових кількісних показників, хоч від цього і залежить визначення суми, потрібної для виконання даної програми, яка чомусь також не вказана. Вищезгадані недоілки потрібно буде усунути при написанні плану імплементації програми.