Щоб зрозуміти, чи повернулась трудова міграція до «докарантинного» рівня, було проаналізовано статистичні дані
Ще на початку запровадження карантинних обмежень було зрозуміло, що обмеження можливостей перетинати кордон, припинення міжнародного транспортного сполучення та обмеження в’їзду іноземців в основних країнах праці трудових мігрантів не можуть не вплинути на трудову міграцію з України. Однак не було зрозуміло, чи зможе швидко відновитись трудова міграція після зняття адміністративних обмежень, а особливо в умовах коли сама подорож з однієї країни в іншу несе додаткові ризики для здоров’я. Щоб зрозуміти, чи повернулась трудова міграція до «докарантинного» рівня, було проаналізовано доступні на момент написання тексту статистичні дані.
Дані прикордонної служби
Мабуть, найбільш оперативними даними, на основі яких можна робити припущення щодо впливу пандемії коронавірусного захворювання COVID-19 на міграцію, є дані прикордонників. Останні на початку карантинних обмежень чи не щодня звітували про кількість українців, які повертались з усього світу на заклик президента. Так, у березні кількість перетинів державного кордону на в’їзд в Україну переважала кількість перетинів кордону на виїзд на 300 тисяч, у квітні — на 100 тис., а у травні — на 53 тис. Таким чином можна припустити, що з початку карантину в Україну повернулось близько 450 тис. осіб. Однак із відкриттям кордонів та відновленням міжнародного транспортного сполучення українці почали частіше виїжджати за кордон, ніж повертатись, а за період з червня по вересень кількість перетинів кордонів на виїзд переважала кількість перетинів на в’їзд на 320 тисяч.Вона є невід’ємною частиною життєвих стратегій багатьох сімей в Україні
При цьому обсяг пропускних операцій далекий від відновлення до рівня 2019 року. Незважаючи на деяке пожвавлення у зв’язку з туристичним сезоном, протягом останніх місяців рух через кордон складав приблизно третину обсягів перетинів у попередні роки. Хоча б частково таке скорочення можна пояснити фактичним припиненням місцевого прикордонного руху через необхідність залишатись на обсервації протягом певного часу після перетину кордону. Такий рух за даними прикордонної служби Польщі складав близько чверті усіх пропускних операцій на українсько-польському кордоні до впровадження обмежень. З іншого боку, дані показують відносно швидше відновлення руху на кордоні з Угорщиною та Румунією, що може свідчити зокрема про перенаправлення міграційних потоків залежно від жорсткості карантинних регулювань сусідніх країн, у тому числі щодо транзитних подорожей.
Що говорять національні банки?
Дані Національного банку України, на жаль, не дозволяють оперативно оцінювати вплив карантинних заходів на грошові перекази мігрантів. Перш за все, дані НБУ щодо переказів суттєво залежить від методу, який використовує НБУ для оцінки грошових переказів, надісланих неформальними каналами. Показово, що за підсумками півріччя НБУ звітує про зростання частки грошових переказів, які було надіслано через офіційні канали, а саме рахунки в банках та системи переказу коштів. Імовірно, що звичні неформальні канали (такі як перекази через знайомих, водіїв транспорту) у часи карантину та обмежень пасажирських перевезень стали менш доступні українцям і вони тимчасово переорієнтувались на більш доступні офіційні канали.
Однак, аналіз дзеркальної статистики національних банків Польщі та Росії щодо оплати роботи працівників та переказів, надісланих в Україну у другому кварталі (яку, судячи з розрахунків, в попередні періоди використовував і сам НБУ для оцінки частки надходжень неофіційними каналами) показує, що НБУ недооцінює обсяги коштів, які надійшли через неформальні канали, щонайменше на $150 млн. У випадку Польщі оцінка загального обсягу усіх грошових переказів суттєво залежить від оцінки неформальних переказів, яку робить НБУ, оскільки з цієї країни зазвичай тільки 7% усіх переказів надходили через офіційні канали. Первинні дані, які публікує НБУ, не є фінальними, і регулятор може переглядати статистику ще протягом певного часу після публікації, саме тому важливо не робити поспішних висновків щодо впливу карантинних обмежень на грошові перекази.
Дані країн призначення трудових мігрантів (приклад Польщі)Адміністративні дані та дані реєстрів Польщі, основної країни призначення трудової міграції, також свідчать по покращення ситуації. Кількість українців, які працюють офіційно на основі трудового договору та застраховані в фонді соціального страхування Польщі, почала зменшуватись одразу після впровадження карантинних обмежень. Станом на червень 2020 року у фонді було зареєстровано майже на 60 тис. українців менше, ніж у докарантинному лютому. Станом на червень у порівняні з лютим найбільше скоротилась кількість застрахованих, які працювали у сферах адміністративного обслуговування, до якої належать агенції з працевлаштування (приблизно на 30%), тимчасове розміщення та харчування (приблизно на 15%), а також переробна промисловість (приблизно на 13%).
Показово, що скорочення кількості застрахованих осіб було менше, ніж кількість осіб, які виїхали з Польщі за цей період, з чого статистичний офіс Польщі робить припущення, що переважно виїжджали особи, які працювали на основі цивільно-правових угод, вже були безробітні на момент введення карантинних обмежень, перебували в Польщі на підставі візи або працювали неформально. Саме цивільно-правові угоди найчастіше використовуються для найму українців за спрощеними механізмами, які є дуже популярними серед трудових мігрантів уже протягом кількох років. При залученні українців до виконання роботи на основі декларацій про доручення роботи іноземцеві (у 2019 році таких було видано 1,5 млн) тільки з кожним четвертим укладали трудову угоду, а на основі дозволу про сезонну роботу (у 2019 році таких було видано 130 тис.) — тільки у 3% випадків.
Після пом’якшення жорстких карантинних обмежень, відкриття кордонів та відновлення міжнародного транспортного сполучення кількість осіб, зареєстрованих у пенсійному фонді Польщі, почала зростати та досягла рівня лютого вже у вересні. При цьому кількість декларацій та дозволів на сезонне працевлаштування станом на вересень не досягла рівня 2019 року. Останнє не обов’язково означає зменшення кількості мігрантів в Польщі, адже принаймні частина з них залишалась у країні ще з 14 березня, бо польський уряд продовжив дію дозвільних документів на термін дії карантину.Ознаки порівняно швидкого відновлення трудової міграції свідчать про те, що вона є невід’ємною частиною життєвих стратегій багатьох сімей в Україні. Незважаючи на вищі ризики для здоров’я та незахищене становище на ринку праці країн призначення, багато українців не можуть навіть на порівняно нетривалий час відмовитись від цього джерела доходів.
Підтримати Cedos
Під час війни в Україні ми збираємо та аналізуємо дані про її вплив на українське суспільство, зокрема, у сферах житла, освіти, соціального захисту й міграції