Вокс Україна – незалежна аналітична платформа, що фокусується на економіці, держуправлінні, суспільних процесах та реформах.

Розповідали про кейс Ксенія Алеканкіна та Віра Іванчук.

Контекст кейсу

  • Понад 20 тис. уч_ениць щороку закінчують школу на окупованих територіях. Цьогоріч їх було близько 23 тисяч (10 тис. з Криму, 8,5 тис. – з окупованої частини Донецької області, 5 тис. – з окупованої частини Луганської області). В Україні з 2016 року діють пільгові умови вступу для цих абітурієнт_ок, але з 2016 по 2019 рік умови вступу були окремими для Криму і для Донецької та Луганської області. 
  • 3 липня 2020 року було прийнято законопроєкт про зміни до Закону України про вищу освіту. За ним за квотою-2 отримали право вступати уч_ениці з усіх окупованих територій. У 2020 році за квотою вступило 2026 дітей з окупованих територій. З 2016 року кількість таких абітурієнт_ок щорічно зростає.

Методи дослідження

Статистичний аналіз даних, інтерв’ю.

  • Статистичний аналіз даних на основі ЄДЕБО. Опрацьовано знеособлену інформацію про 214 тисяч абітурієнт_ок, які вступили в українські заклади вищої освіти у 2020 році.
  • Глибинні напівструктуровані інтерв’ю: 7 респондент_ок (6 вступни_ць з окупованих територій в українські ЗВО, 1 вступни_ця з окупованих територій у російський ЗВО).
  • Експертні інтерв’ю: 7 респондент_ок (5 представни_ць ЗВО, 1 представни_ця МОН, 1 представни_ця НУО, яка опікується питаннями окупованих територій).

Виклики дослідження

  • Упередження виживання: ми поспілкувались саме з тими абітурієнт_ками, які мали можливість вступити в українські ЗВО, і ми не маємо доступу до абітурієнт_ок, які з тих чи інших причин не мали такої можливості.
  • Респондент_ки є дуже чутливою категорією, тому дуже важливо було, щоб дані, які ми подаємо, не розкривали особистість респондент_ки. Часто студент_ки з окупованих територій навіть приховують своє навчання.
  • Варто чіткіше робити неймінг дослідження та його презентації, більш точно формувати очікування гостей. Відкрита подія мала назву «Крізь терени до знань. Як дітям з окупованих територій вступити до українських ВНЗ?». Вийшло так, що до нас приєдналось багато батьків потенційних вступни_ць. Під час події з’ясувалось, що наш матеріал не дуже релевантний їхньому запиту. 
  • Виклики у роботі з базами даних. Першочергово ми проаналізували Excel-файли широкого конкурсу, які МОН публікує у себе на сайті – вони, на жаль, були неповними. Спробували використати дані сайту «АбітПошук», але той дублює списки вступни_ць на певні спеціальності. Потім звернулись до ДП «Інфоресурс», щоб отримати базу ЄДЕБО. Ми зробили кілька різних запитів, і цифри вступни_ць за квотою-2 у жодному з них не збігались з інформацією, наданою МОН. Ми обрали найповнішу базу даних з інформацією про 1284 абітурієнт_ок, що вступали за квотою-2. Важливо також те, що близько 3 тисяч абітурієнт_ок мали право на вступ за цією квотою – можемо припустити, що частина з них вступала на загальних засадах. Також у базі не було позначено абітурієнтів, які вступали після продовження можливості вступу для студент_ок з ТОТ.
  • Будь-яка критична інформація щодо української влади буде використана окупаційною владою. Окупаційні ресурси використали слайд з презентації дослідження, де було зазначено про випадок негативного ставлення до однієї з абітурієнток, для антипропаганди вступу в Україну. Це побічний ефект, але потрібно мати на увазі: пропагандисти з іншого боку дивляться, що ми робимо, і можуть використати якісь помилки чи некоректні висловлювання.   

Успіхи дослідження

Висновки

  • Абітурієнт_ки, які вступали з окупованих територій, у більшості обирали східні області для вступу.
  • Коли ми проводили інтерв’ю, абітурієнт_ки зазначали, що вони не збиралися вступати в українські ЗВО до розширення системи квот. Але оскільки запрацювала ця система і була можливість вступити в усі заклади, вони нею скористались.
  • Важливо, що 60% абітурієнт_ок, які вступили за квотою-2, вступили б в університет на обрану ними спеціальність і без квоти. Це цікавий кейс цього дослідження, тому що часто є така думка, що абітурієнт_ки з тимчасово окупованих територій погіршують якість відбору абітурієнтів ЗВО. Ми бачимо, що насправді якість відбору погіршують ті абітурієнт_ки, які вступають на контракт.
  • Загалом ми дізнались, що всі опитані абітурієнт_ки користувались послугами репетитора хоча б з одного предмету.
  • Абітурієнт_ки з окупованих територій мали право складати або ЗНО, або вступні іспити. Підходи до оцінювання при цьому можуть відрізнятись. Розподіл оцінки за  ЗНО – рівномірний, а за вступні іспити – зосереджений на нулі та трохи на п’ятірці. Це вказує на можливі заокруглення балів за вступні іспити, що викривлює конкуренцію.

Рекомендації

  • Ми пропонуємо зробити так, щоб атестат можна було отримати за результатами ЗНО, а для реєстрації на нього не потрібен був би український атестат.
  • Ми пропонуємо створювати центри оцінювання ближче до місць проживання абітурієнт_ок з окупованих територій.
  • Скасувати непрозору систему вступу абітурієнт_ок  з окупованих територій на контракт з подальшим переведенням на бюджет.
  • Ми вітаємо ініціативу МОН із впровадження підготовчих курсів із можливістю проживання абітурієнтів у гуртожитках. Великою проблемою для вступни_ць було проживання під час вступу до моменту підтвердження навчання. Один із студентів у цей час жив просто у наметі, бо не мав у кого зупинитись.
  • Абітурієнт_ки кажуть, що у них мало інформації про вступ в українські ЗВО. Можливо, школи, які дистанційно навчають дітей з ТОТ, могли б бути осередками, які комунікують про можливості вступу в Україну.

Комунікація 

  • Щоб донести результати дослідження до якнайбільшої кількості стейкхолдерів, ми провели дві події. Закриту – для урядов_иць (представни_ці МОН-у, Міністерства реінтеграції, аналітичного центру, який займається цим питанням, та депутати). Відкриту – для всіх охочих.
  • Відгукнулись на пропозицію Гельсінської спілки взяти участь у пресконференції, присвяченій вступу дітей з окупованих територій.
  • Виступали на радіо.
  • Випустили дві статті на VoxUkraine, одну з них перепублікувало НВ.
  • Виходили матеріали на Громадському, у газеті «День», ресурсі ZMINA.
  • Депутат_ки, експерт_ки робили репост інформації на своїх особистих сторінках у Facebook.
  • Зробили відео для YouTube-каналу.

Висновки

  • Перш за все, варто проаналізувати зміни: порівняти абітурієнт_ок з 2019 року і 2020 року, щоб побачити, наскільки рівень знань і мотивація змінилась. 
  • При роботі з такими дослідженнями дуже важливо чути і вислухати респондент_ок. Ми говорили не тільки про вступ, а і слухали їхні політичні думки. Їх теж дуже важливо вислухати, але при цьому ніде це не поширювати в цілях їхньої безпеки.
  • Варто користуватись ЄДЕБО, робити запити до ДП «Інфоресурс» максимально за всіма пунктами, які, ви вважаєте, потрібні. Ми зробили десь запитів 20, щоб отримати ту базу, з якою можна працювати.