Cedos засуджує перевищення повноважень і протиправне насильство з боку поліції. Вони є свідченням провалу реформи, а також викривленого розуміння безпеки і шляхів її впровадження на рівні державних і місцевих політик.
Протягом останніх місяців, а особливо цього тижня, мішенню для протиправного насильства органів правопорядку стали культурні заклади і діяч_ки на Подолі у Києві.
У ніч з 18 на 19 травня спецпризначенці побили художника Дмитра Бугайчука, який виходив з «Космос-табору» на Кирилівській, 47б. Після цього вони утримували Дмитра в кайданках протягом трьох годин без складання протоколу.
Крім цього, ввечері суботи 15 травня озброєні поліцейські у масках увірвалися на територію культурного простору Нижньоюрківська 31. Під час їхнього приїзду в артцентрі планували розпочати свої виступи декілька музикант_ок. Поліція пояснювала свої дії “порушенням карантинних норм”. Однак, вони не могли детально розповісти, які саме правила порушує простір. Крім цього, правоохоронці розігнали людей, які були поблизу радіостанції 20ft Radio і в ресторані Savage Food.
Такі дії не є поодинокими чи випадковими. Вони є продовженням і наслідком стратегій безпекових політик, які впроваджують органи державної влади і місцевого самоврядування. Підхід до безпеки в українських містах базується на принципі підвищення нагляду і контролю, зокрема, через розширення повноважень і збільшення фінансування органів правопорядку. На місцевому рівні активно розвивається робота охоронних комунальних підприємств, які можуть називатися, наприклад, “муніципальними охоронами” чи “муніципальними вартами”. Крім цього, щороку в різних містах збільшується фінансування програм “Безпечне місто”, основним завданням яких є встановлення відеонагляду в публічних просторах. Такі заходи не вирішують проблеми безпеки і мають безліч негативних наслідків, наприклад порушення приватності, повсюдне спостереження і поглиблення проблеми системного насильства з боку органів правопорядку.
Безпека – це базова потреба і право людини, яке закріплене у статті 3 Загальної декларації прав людини. На фактичну і відчувану безпеку впливає безліч факторів. Однак дослідження вказують на те, що головним серед них є соціально-економічний добробут людини. Органи правопорядку не мають інструментів і можливостей для вирішення соціальних проблем, які стають причинами погіршення рівня безпеки. Саме тому ми пропонуємо зменшити навантаження на органи правопорядку і переспрямувати частину їхнього фінансування на сфери соціальної, молодіжної, культурної, житлової політик.
Ми рекомендуємо розформувати у Києві охоронне комунальне підприємство “Муніципальна охорона” і припинити фінансову підтримку громадської ініціативи “Муніципальна варта”. Альтернативою до підвищення контролю через такі підприємства і поліцію, є освітлення публічних просторів, облаштування острівців безпеки, відкриття тимчасових притулків для бездомних людей, підтримка муніципальних закладів культури і дозвілля, районних бібліотек, гуртків для молоді, програми зменшення шкоди і зміна підходів до наркополітики. Ці заходи допоможуть контролювати соціальні та економічні ризики, з якими люди стикаються протягом життя. Водночас обмеження повноважень і відповідальності органів правопорядку допоможе зменшити кількість випадків порушення закону і насильства з їхнього боку. Органам державної влади і місцевого самоврядування потрібно проводити комплексні дослідження питань безпеки і спиратися на них при планування політик.
Cedos приєднується до вимог культурної спільноти і наголошує на потребі прозорого і справедливого розслідування перевищення повноважень спецпризначенцями, які побили Дмитра Бугайчука.
У п’ятницю, 21 травня, об 11:00 біля Подільського управління поліції відбудеться акція проти поліцейського свавілля на Подолі.
У вівторок, 25 травня, об 11:00 Cedos і Центр соціології права та кримінології будуть презентувати результати дослідження підходів до безпеки та системи збору даних про безпеку в Україні.
Підтримати Cedos
Під час війни в Україні ми збираємо та аналізуємо дані про її вплив на українське суспільство, зокрема, у сферах житла, освіти, соціального захисту й міграції