Державна житлова політика в Україні сьогодні не має механізмів забезпечення громадянкам/-нам конституційного права на житло.
Ми опитали українок/-ців щодо їхніх житлових умов. Майже половина опитаних не мають жодного уявлення чи плану дій щодо того, що вони робили б і де мешкали б, якби втратили житло, в якому проживають нині.
Серед тих, хто хоче або потребує зміни житлових умов, половина не змогли відповісти, через скільки часу їм вдасться це зробити. 90% тих, хто бажає і потребує змінити житлові умови, не мають достатньо коштів для цього, хоча дві третини з них сподіваються таки придбати житло.
Сфера оренди житла неврегульована, не гарантує стабільності та стигматизована. Лише половина респонденток/-ів, які орендують, заявляють, що можуть жити повноцінним життям за таким умов і почуваються безпечно. П’ята частина респонденток/-ів, які орендують, хоча б раз зазнавали дискримінації під час пошуків житла. Стільки ж відчувають страх бути виселеними без попередження. Водночас така оренда є дорогою: половина опитаних змушені економити на інших витратах, оскільки сплачують від третини до половини сукупного місячного доходу.
Різниця між регіонами зростає. Якщо в перші роки незалежності в усіх регіонах будували по 200-300 м2 на 1000 осіб, то тепер Київ і Київська область сильно попереду, тоді як у багатьох інших областях будується менше, ніж у дев’яностих. Чому так? Які наслідки це має для населення? Сьогодні держава приділяє недостатньо уваги цим питанням.
Рекомендації
-
Почати широку дискусію про те, що таке житло, на чиї потреби орієнтується державна житлова політика і як саме вона забезпечуватиме конституційне право на житло.
-
Розробити цілісну державну житлову політику, яка замінить окремі галузеві житлові програми. Наразі орієнтація на інтереси малої кількості традиційно незмінних груп – молоді, окремих професій тощо – перешкоджає цілісній соціальній політиці.
-
Спираючись на аналіз міжнародного досвіду, ми рекомендуємо варіант збалансованої житлової політики, нейтральної щодо форм володіння житлом. Першим кроком до цього має стати відмова від стимулювання власності на житло.
-
Включити чинні державні житлові програми до комплексної державної політики, орієнтованої на надання житла у користування, а не розширення частки власності. Субсидування власності на житло для окремих категорій населення не відповідає цілям економічної ефективності та соціальної справедливості.
-
Для стимулювання використання житла як місця для життя, а не способу захисту заощаджень чи активу, прийняти зміни до Податкового кодексу (стаття 266) і скасувати податкову пільгу в податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для кожної наступної одиниці житла у власності. В частині щодо бази оподаткування рекомендуємо зробити ставку диференційованою та вираховувати її на основі вартості житла, а не його площі.
-
Для створення альтернатив власності на житло розширювати та підтримувати сектор оренди. Міжнародний досвід і результати нашого опитування показують, що оренда житла може бути ефективним способом забезпечення житлом значної кількості домогосподарств.
-
Успішний міжнародний досвід показує, що договори оренди мають давати гарантії щодо термінів (не менше 3-5 років), обмежень підвищення орендної плати (індексування відповідно до інфляції або темпів росту заробітної плати) та підстав для виселення.
-
Врегулювати реєстрацію місця проживання людей, які мешкають в орендованому житлі.
-
Використовувати колективні договори оренди для якнайповнішого використання надлишкового житлового фонду в приватній власності. Соціальні агенції оренди домовлятимуться з приватними особами, в яких є у власності житло, щодо оренди на тривалі терміни за нижчу плату в обмін на стабільність орендного доходу протягом цього тривалого терміну. Таке житло можна орендувати особам, які стикаються з будь-якими формами дискримінації на ринку оренди у приватних осіб.
-
Доповнити сектор орендного житла у приватних осіб шляхом створення публічного сектору оренди. Для цього необхідно прийняти законодавство, що закріпило б неприбутковий статус організацій, які займатимуться будівництвом, наданням та обслуговуванням такого житла.
Міжнародний досвід демонструє, що інтегровані орендні ринки житла, в яких немає адміністративних бар’єрів між прибутковим та неприбутковим секторами, успішно забезпечують доступ до житла для різних категорій населення. Зі зростанням частки публічного сектору оренди в житловому фонді він успішно конкуруватиме з прибутковим сектором і матиме непрямий вплив на нього з точки зору якості, термінів та цін на оренду.
-
Облік населення, яке потребує поліпшення житлових умов (так звану “квартирну чергу”), перетворити на список тих, хто потребує соціального житла із моніторингом потреб та фінансового стану таких осіб.
-
Пояснювати населенню, хто, як і для кого створюватиме умови для реалізації права на житло і які для цього існують ресурси. Наше опитування показало, що населення має завищені очікування щодо забезпечення житлом і водночас не вірить у його реалістичність.
Рекомендації щодо даних про житло
-
Для оцінки наявних ресурсів і потреби у житлі Мінекономіки, Мін’юст, Мінгромад, Мінсоц, Нацбанк, ДФС, Державна служба статистики й органи місцевого самоврядування мають забезпечити збір, аналіз та представлення статистичних та адміністративних даних, які стосуються житла. Набори даних мають містити зведені результати комплексного аудиту житлового фонду, а не розрізнені статистики, в яких житло і населення існують паралельно одне до одного.
-
Профільні органи мають збирати й аналізувати соціально-демографічні дані щодо тих домогосподарств, у структурі витрат яких є місце витратам на купівлю нерухомості, а також дані щодо того, яким є призначення та характеристики цієї нерухомості.
-
Потрібне комплексне дослідження зв’язків між даними про поточні житлові умови та про соціально-економічні характеристики населення. Тоді державні програми зможуть ефективніше працювати передусім для тих людей, які потребують покращення своїх житлових умов і не мають ресурсів, щоб здійснити це без державної допомоги.
-
Оновлення потребують також підходи до обрахунку показників, які використовують для оцінки житлових умов населення. Зокрема, при обрахунку показника перенаселеності житла слід переглянути визначення мінімальної норми: від мінімальної кількості кімнат перейти до мінімальної кількості площі, необхідної для гідних умов проживання.
Дослідження провів аналітичний центр CEDOS у рамках “Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні”, яку виконує міжнародний фонд “Відродження” у партнерстві з Ініціативою відкритого суспільства для Європи (OSIFE) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні.
Проект здійснений у співпраці з Державним фондом сприяння молодіжному житловому будівництву. Аналітичний центр СEDOS висловлює вдячність Фонду за допомогу і сприяння у проведенні цього дослідження.
Висловлені думки належать автор_кам і не обов’язково збігаються з позицією аналітичного центру CEDOS, Міжнародного фонду “Відродження”, Ініціативи відкритого суспільства для Європи (OSIFE), Посольства Швеції в Україні, Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву.
Будь-яке використання матеріалів, розміщених у цьому виданні, дозволене за умови згадки першоджерела не пізніше другого абзацу тексту.
Підтримати Cedos
Під час війни в Україні ми збираємо та аналізуємо дані про її вплив на українське суспільство, зокрема, у сферах житла, освіти, соціального захисту й міграції