Публікуємо ключові тези виступу директора Cedos Івана Вербицького на дискусії «Кваліфікована робоча сила для відновлення України» 13 вересня 2023 року в рамках відкриття проєкту «Професійна освіта в Україні / Skills4Recovery», що реалізується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Проєкт передбачає підтримку 20 надавачів освітніх послуг, серед яких професійно-технічні навчальні заклади і навчальні центри Державної служби зайнятості для зміцнення їхніх можливостей надавати якісне навчання, інтегрувати уразливі групи населення у навчальний процес та покращити співпрацю з роботодавцями.

Навіщо нам потрібні кваліфіковані кадри? Насамперед йдеться про людську гідність і про можливість для кожної людини забезпечити свій добробут. Саме кваліфікація, робота, зайнятість, підвищення продуктивності є ключами до того, аби ми досягнули цілі – гідного життя для кожної людини. 

З досліджень ми знаємо, що 71% людей в Україні готові змінити професію – навчитися та отримати нові навички і знання, аби знайти собі роботу, якщо це буде потрібно. Наше завдання – надати можливість таким людям отримати навчання та перекваліфікацію.

Хочу закцентувати на кількох важливих речах. В першу чергу, потрібна система збору даних, досліджень, індикаторів. Це дуже важливо і стосовно професійної освіти, і стосовно державної політики у сфері зайнятості. Які дані ми збираємо про ефективність роботи Державної служби зайнятості, чому люди обирають або не обирають професійно-технічну освіту в Україні, яким чином люди будують свої кар’єрні шляхи, як змінюється уявлення про професійну освіту. Все це важливо для планування державних політик та інтервенцій.

Важливо також подивитися на професійну освіту з точки зору ґендерної рівності. Саме на цьому освітньому рівні ми маємо найменше паритету за часткою чоловіків і жінок, які здобувають освіту. Це питання пов’язане з державною політикою стосовно гендерної рівності в середній освіті, оскільки саме вона закладає основи вибору подальшого життєвого шляху людини.

Звертаємо увагу на те, як відбувалося навчання впродовж останніх років. Це час, коли люди часто вчилися дистанційно. Дистанційне навчання вплинуло на те, які навички були або не були здобуті. Це один з викликів, який потрібно подолати, коли випускниці і випускники виходитимуть на ринок праці.

Доцільно згадати про питання психологічної допомоги. Це те, з чим ми працюємо у всій країні, всіх темах, закладах та організаціях. Під час розмов про професійну освіту та отримання кваліфікацій ми не маємо забувати про неї також. Крім того, важливою є також фізична безбар’єрність в контексті професійної освіти та здобуття професійних навичок, оскільки це теж один з викликів, який лише посилився внаслідок війни.

Є багато вдалих програм програм подолання безробіття, які вже впроваджуються державою. На наш погляд, дуже важливо мати більше фокусу на навчання та перекваліфікацію. Зокрема, це стосується програми ваучерів. Потрібно розширювати можливості для навчання, щоби уможливити отримання потрібних навичок та проходження перекваліфікації для більшої кількості людей.

Закладам освіти варто створювати короткострокові програми, що надають компетенції та навички, потрібні людям та ринку праці. Це дозволить отримувати гідну роботу людям, а українській економіці мати кваліфікованих працівниць і працівників та зростання продуктивності. З нашої перспективи, це є ключовим для розвитку України та післявоєнної відбудови.

Час після Першої та Другої світових воєн у Європі став стимулом для започаткування політик щодо боротьби з безробіттям та питаннь зайнятості в цілому. Саме тоді поштовх був настільки великим, що держави не мала іншого вибору, як реагувати і впроваджувати ті речі, які зараз для нас виглядають очевидними. Наприклад, допомога у зв’язку з безробіттям чи центри зайнятості. Зараз ми теж знаходимося у ситуації, коли є сенс шукати амбітні рішення для подолання викликів, з якими ми стикаємося.

Думаю, важливо говорити не лише про ініціативність і волю, коли люди долають складнощі і досягають успіху в житті попри всі зовнішні обставини. Варто говорити також про турботу як цінність, яку надає суспільство людям у складні часи.